H. Gaudart (05/2016)

De Arbres


vérifications de phrases de la précédente séance

Nuion ket la(r) teuio.

'Je ne sais pas s'il viendra.'


(1) N'uion ket la(r) teuio.
ne1 sais pas si4 viendra
'Je ne sais pas s'il viendra.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


 la(r) peut être le seul marqueur Q (ou précéder une particule Q vide).

N'uion ket la ma teuio.

* N'uion ket la bout a deuio.

* N'uion ket la bout e teuio.


 Il se peut indépendamment que la forme de 'être' explétif soit be.


* Ar goarnamant a ro espec'h nebeutoc'h zikourioù da nin.

Espec'h 'ra 'r goarnamant da reiñ nebeutoc'h zikourioù da nin.

Ar goarnamant 'ra espec'h da reiñ nebeutoc'h zikourioù da nin.


(1) Ar goarnamant ' ra espec'h da reiñ nebeutoc'h zikourioù d'anin.
le gouvernement R fait exprès pour1 donner peu.plus de1 aide.s à on
'Le gouvernement fait exprès de réduire les aides.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


(1) Ni zo bet da ninyal ka ar mor ' oa tomm.
nous est été pour1 nager car le mer R était chaud
'On a été nager parce que la mer était bonne.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


CONTEXTE 1A

'Dans une pâtisserie, les gâteaux ont l'air fait par un enfant de cinq ans. Le pâtissier s'excuse: '

Ba ti 'r boulonjer gwet eo 'r gatoioù giz vefent gwet gant ur bugel pemp ploazh. Ar boulonjer a lar:


'Oui, un apprenti a peint chaque gâteau.'
Ya, pep gato 'zo bet livet gant ar mous
Ya, ur mous bennak neus bet livet pep gato.


* /#Ya, livet neus bet ur mous bennak pep gato.


 pas de LEIT-move avec bet?


Ya, livet neus ur mous bennak pep gato.

Ya, pep gato zo bet livet gant ur mous bennak.

Ya, malerusamant neus bet livet ur mous bennak pep gato.

Ya, malerusamant, ur mous bennak neus bet livet pep gato.

Ya, malerusamant neus ur mous bennak livet pep gato.

* Ya, pep gato neus livet ur mous bennak.


 pas d'ordre pepOVS.


(1) Ya, pep gato zo bet livet gant ur mous bennak.
oui chaque gâteau est été color.é avec un apprenti quelconque
'Oui, un apprenti a peint chaque gâteau.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


lakez paotr=voyou

CONTEXTE 1B

'Un enfant a entendu que les autres peignaient mieux que lui, et il est parti en rage. Il a détruit tous les dessins de l'atelier.'

Kleet neus ur bugel e live ar vugale all gwelloc'h widon, ha yoñ didalpet da rajiñ/fuloriñ.

(=ha yoñ ouet en araj)

Distrujet gaton holl tresadennoù ar stal.


(1) Distrujet gaton holl tresadennoù ar stal.
détru.it avec.lui tout dess.in.s le atelier
'Il a détruit tous les dessins de l'atelier.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


'Un enfant a déchiré chaque dessin de fleur. '
# Ur bugel neus roget pep tresadenn boked.
Ur bugel bennak neus roget pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Roget neus ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Bet neus (bet)* roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

* Bout neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

* Beza neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

(bout vefe laret, met pas amañ er frasenn-se)

* Pep tresadenn a ziskouev ur boked neus roget ur bugel bennak.

Pep tresadenn a ziskouev ur boked zo bet roget ga ur bugel bennak

* Malerusament, neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

>> … emañ bet roget...

# Dec'h neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.
>> ...zo bet roget...

CONTEXTE 1C

'Le restaurant est maintenant propre. Un seul serveur a rangé toutes les tables du restaurant.'

Prop 'mañ brom an ti debriñ. Ur meol hepken neus renket tout taolioù 'r sal debriñ.

Prop 'mañ brom an ti debriñ. Ur meol bennak neus renket pep taol 'r sal debriñ.

Renket neus ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.

* pep taol 'r sal debriñ neus renket ur meol bennak

* Bout neus ur meol bennak renket pep taol 'r sal debriñ.

* Be neus ur meol bennak renket pep taol 'r sal debriñ.


Be neus renket ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.

* Be neus renket pep taol 'r sal debriñ ur meol bennak.

Eurusamant, neus renket ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.


un drapeau flotte

'Un drapeau quelconque flotte sur chaque mairie.'


War bep ti-ker hich ur banniel bennak.

ur banniel bennak hich war bep ti-ker.

Brom hich ur banniel bennak war bep ti-ker.


 Un sujet préverbal comme un sujet postverbal peuvent avoir une portée restreinte.


(1) Brom (ur banniel bennak) hich (ur banniel bennak) war pep ti-kêr.
maintenant un drapeau quelconque flotte un drapeau quelconque sur chaque maison-kêr
'Un drapeau quelconque flotte sur chaque mairie.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


(2) War pep ti-kêr hich ur banniel bennak.
sur chaque maison-kêr flotte un drapeau quelconque
'Un drapeau quelconque flotte sur chaque mairie.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)

traductions

# 'Si je sais qu'il y aura du vent du Nord, je ferme les volets.'
# Ma uian e vo el handernos, e jarran ar bolejoù/ ar barvanchoù.


'Si je savais(saurais) qu'il y aurait du vent du Nord, je fermerai les volets.'

Ma uifen e vefe el handernos, e jarfen ar barvanchoù.

* Ma me uife e vefe el handernos, e jarfen ar barvanchoù.

* Ma gout 'uifen e vefe el handernos, e jarfen ar barvanchoù.

* Ma be uifen e vefe el handernos, e jarfen ar barvanchoù.

* Ma el handernos uifen e vefe, e jarfen ar barvanchoù.


'Quand Anna a brandi fièrement la cuillière, j'ai su qu'il fallait oublier à jamais la crème au chocolat.'

Be neus Anna, fier-put, stlapet al loa, em eus gouiet e oa dav ankoueho da viken 'r c'hoeñn-chikola.

* Be Anna neus, fier-put, stlapet al loa, em eus gouiet e oa dav ankoueho da viken 'r c'hoeñn-chikola.

* Be neus, fier-put, Anna, stlapet al loa, em eus gouiet e oa dav ankoueho da viken 'r c'hoeñn-chikola.


* lorc'h, * daoust, * pe

'Est-ce que Anna a brandi la cuillière ou est-ce que je l'avais inventé ?'

Anna neus stlapet al loa, tramm hunvreet meus ?<<<

Anna neus stlapet al loa, tramm meus hunvreet ?


'Nous vivons un temps où les enfants savent plus des ordinateurs que leurs parents.'

'Maom ' veo 'n amzer ma oar 'r vigwale muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.

'Maom ' veo 'n amzer la ma oar 'r vigwale muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.

* 'Maom ' veo 'n amzer la ma gout 'oar 'r vigwale muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.

* 'Maom ' veo 'n amzer la ma gout 'ra 'r vigwale muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.

* 'Maom ' veo 'n amzer la ma 'r vigwale 'oar muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.

* 'Maom ' veo 'n amzer ma 'r vigwale 'oar muoc'h war 'n urzhiataerioù wi o sut.


Emaon o lakaat un halaat. Emaon o lakaat ur pause Lakaet 'zo ur pause ?


CONTEXTE 2A

'Dans le restaurant, un serveur doit servir les desserts et demande en cuisine si chaque gâteau a été décoré.'

Ba sal-debriñ, dav d'ar meol servij 'n deser, ha goul 'ra er c'huizin la ma zo bet fichet pep gato.


Ya, pep gato 'zo bet livet gant ar mous.

Ya, ur mous bennak neus bet livet pep gato.

Ya, livet neus ur mous bennak pep gato.

Ya, pep gato zo bet livet gant ur mous bennak.

Ya, erusamant neus bet livet ur mous bennak pep gato.

Ya, erusamant, ur mous bennak neus bet livet pep gato.

Ya, erusamant neus ur mous bennak livet pep gato.

* Ya, pep gato neus livet ur mous bennak.


(1) Ya, erusamant neus bet livet ur mous bennak pep gato.
oui heureusement R.3SGM a été color.é un apprenti quelconque chaque gâteau
'Oui, heureusement un apprenti a décoré chaque gâteau.'
Léonard (Plougerneau), H. Gaudart (05/2016)

CONTEXTE 2B

'La maitresse a corrigé les dessins en montrant où cela n'allait pas. Les enfants ont pleuré et chaque dessin de fleur a été déchiré par l'enfant qui l'avait fait. Ils recommencent tous à essayer de peindre une fleur plus belle pour plaire à la maitresse.'

Reizhet neus ar skoulerez 'n tresadennoù 'ziskouef 'pezh ne oa ket giz 'faot. Gouelet neus 'r vigwale ha roget neus pep bugel pep tresadenn boked gwet ganton. Krog' neus 'nehe tout da eseo liou 'r boked brawoc'h wi plijout d'ar skoulerez.


Ur bugel bennak neus roget pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Roget neus ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Bet neus bet roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Be neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.


 Le sujet préverbal comme postverbal peut avoir la portée restreinte.


* Pep tresadenn a ziskouev ur boked neus roget ur bugel bennak. (ce serait l'agent)

#(lourd) Pep tresadenn a ziskouev ur boked zo bet roget ga ur bugel bennak

Malerusament, neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.

Dec'h neus roget ur bugel bennak pep tresadenn a ziskouev ur boked.


CONTEXTE 2C

'Ce mariage a occasionné des frais insensés. Il y avait un serveur par table pour ranger !'

Frejoù sot zo bet ga 'n eured-se. Be oa ur meol wi renkañ pep taol !

* Be oa pep a meol wi renkañ ...!


* Renket neus ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.

* pep taol 'r sal debriñ neus renket ur meol bennak

* Bout neus ur meol bennak renket pep taol 'r sal debriñ.

Be neus ur meol bennak renket pep taol 'r sal debriñ.

Be neus renket ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.

* Be neus renket pep taol 'r sal debriñ ur meol bennak.

Eurusamant, neus renket ur meol bennak pep taol 'r sal debriñ.


1 studier - 287 levr

Renket neus ur studier pep levr.

Ur studier neus renket pep levr.

 Le sujet préverbal comme postverbal peut avoir une portée large.


287 étudiants - 287 livres

Renket neus pep studier pep levr

Pep levr zo bet renket ga 'r studier.<<<

Renket ul levr neus gouet pep studier.

# Renket neus ur studier pep levr.
# Ur studier neus renket pep levr.

traductions

dim = din-me

'Je dors bien parce que souvent ma fille me chauffe un verre de lait avant d'aller dormir.'

Kousk 'ran mat ka ma merc'h 'domm dim ur werennad laezh araok dim mont da gousket.

* Kousk 'ran mat ka 'tomm dim ma merc'h ur werennad laezh araok dim mont da gousket.

Kousk 'ran mat ka tomm 'ra dim ma merc'h ur werennad laezh araok dim mont da gousket.


'Il était tellement pressé de partir qu'il a laissé toutes ses affaires.'

Ken pres 'oa warnon da guitaat la ma neus leset e aferioù war e lerc'h.


(1) Ken pres ' oa warnon da guitaat la ma neus leset e aferioù war e lerc'h.
tant presse R était sur.lui de1 quitter que que a laiss.é son1 affaire.s sur son1 suite
'Il était tellement pressé de partir qu'il a laissé toutes ses affaires.'
Cornouaillais (Scaër/Bannalec), H. Gaudart (05/2016)


* Ken pres 'oa warnon da guitaat la ma leset neus e aferioù war e lerc'h.

 confirmation que ma n'autorise pas LHM. 


* evit gwir

'Décidément trop lourd, mon sac déséquilibrait ma course … '

Forzh penaos, re bounner ma sac'h la ma tireizhe ma c'haloup.

wi lar gwirion, re bounner ma sac'h la ma tireizhe ma c'haloup.

wi lar gwirion, re bounner ma sac'h pugur 'tireizhe ma c'haloup.

Remerciements

Merci à H. Gaudart pour son accueil chaleureux.